Tekstiilikonservointia J
Maaliskuun ”bloggaajana” toimii allekirjoittanut,
tekstiilikonservaattori Taina Leppilahti. Olen vuodesta 2000 lähtien
työskennellyt alalla yrittäjänä yhdessä yhtiökumppanini tekstiilikonservaattori
Henna Koskisen kanssa. Näissä maaliskuun blogikirjoituksissani esittelen meidän
työsarkaa erilaisten viehättävien tekstiilien parissa.
Tekstiilitaideteos
Suomalainen tekstiilitaide on aina
ollut lähellä sydäntäni ja siksi olen joka kerta erityisen innoissani sellaisen
tekstiilin sattuessa meille työkohteeksi. Olen varsinkin tekstiiliveistosten ”fani”
ja pidän niiden tavasta herättää uusia ajatuksia perinteisen tekstiilityön
rinnalla. Konservointikohteina niissä haastavina asioina saattavatkin juuri olla
tavanomaisista tekstiilimateriaaleista poikkeavat materiaalit, teoksen
mielikuvituksellinen rakenne ja toteuttamistapa sekä teoksen koko, joka voi
olla hyvin suuri tai todella pieni. Nyt esittelemäni tekstiilitaideteos on
valmistettu vuonna 1982. Se tuli meille Tupulatäkkiin konservoitavaksi, kun
se oli päätetty siirtää alkuperäisestä paikastaan toiseen tilaan. Samalla koko kiinteistössä
alkoi suuri, noin vuoden kestävä remontti. Tekstiili tuli meille
puhdistettavaksi ja säilytettäväksi remontin ajaksi.
Kuva tekstiilistä vuodelta 1982. |
Reliefimäinen teos on valmistettu
metallilangasta ja pellavalangasta. Se on kudottu leveissä kangaspuissa ja
kiinnitetty puiselle alustalle kolmiulotteiseen muotoonsa muotoiltuna. Meille
tullessaan se oli kuitenkin jo irrotettu alustaltaan ja oli 12 erillisenä,
tasomaisena kappaleena. Tämä olisi voinut tuoda kovastikin haastetta teoksen
kokoamisvaiheessa, mutta onneksi tiesimme, että taiteilija olisi itse tulossa
paikalle siinä vaiheessa.
Likaisuus teoksessa oli ajan
kuluessa tullutta pölyisyyttä, tosin pöly oli päässyt jo tunkeutumaan myös
hieman pintaa syvemmälle. Tekstiili puhdistettiin aluksi imuroimalla, jonka
jälkeen pinttyneemmän pölyn puhdistamiseen käytettiin pehmeää luonnonkumisientä.
Säilytyksessä haasteena oli
tekstiilin suuri koko, 2 x 3 m ja sen herkkä rakenne. Sitä ei metallilangan
takia voinut laskostaa, ja muutenkin sen käsittelyssä tuli olla hyvin
varovainen, sillä jo pienikin tönäisy näkyisi siinä kolhuna. Parhaaksi
säilytystavaksi osoittautui rullaaminen paksun pehmusteen kanssa. Niinpä
lähdimme hankkimaan tekstiilille tarpeeksi suurta rullaa. Siinä joutuu tutun
rautakaupan myyjä laittamaan parastaan konservaattorin tullessa ostoksille:
”Onkos teillä mahdollisimman suurta, ainakin puol metriä halkaisijaltaan olevaa,
esimerkiksi polyeteenimuovista valmistettua putkea, jonka pituus tulisi olla
ainakin 2,5 m?” Hetken mietittyään myyjällä oli ehdottaa rumpu- ja
viemäriputkia, joista löytyikin sopiva. Lisäksi tarvittiin kaksi parisängyn
petauspatjaa pehmikkeiksi. Kolmen tekstiilikonservaattorin voimin käärimme
teoksen tasaisesti rullalle ja suojasimme sen vielä lakanalla. Tekstiili lepäsi
meillä pimeässä säilytystilassa vuoden.
Tilojen remontin valmistuttua
tekstiili käytiin asentamassa kiinteistössä uudelle paikalleen. Säilytysrulla
toimi hyvin myös kuljetustukena. Teoksen asentaminen seinälle onnistui hyvin,
sillä tällä kertaa tiimi oli mitä parhain. Seinäkiinnityksen tekivät samat
laitosmiehet, jotka olivat asentaneet teoksen seinälle myös uutena vuonna 1982,
heillä oli jo siis kokemusta! Työtä johti teoksen suunnitellut
tekstiilitaiteilija, joten konservaattorin käsien oli helppo muokata teoksen
kolmiulotteinen muoto taiteilijan näkemyksen mukaiseksi. Päivän aherruksen
jälkeen kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti