Kun
toimii konservointialalla yrittäjänä, saattaa välillä työkohteen
ja kodin välimatka olla melko pitkä. Se asettaa useasti melkoisia
haasteita perheelliselle, koska kaikkia töitä ei voi tehdä lasten
lomien ja viikonloppujen aikana. Onneksi lapset ovat tottuneet
tällaiseen työhön ja elämänrytmiin ihan pienestä.
Eräs
viime vuoden haasteellisimmista töistä, Naantalin alttarikaapin
ohella,
Naantalin alttarikaappi konservoinnin jälkeen 2012. |
oli Kuusamon kirkon seinä- ja kattomaalausten konservointi.
Nyt
kun koko kirkko remontoitiin, seurakunta päätti konservoida
maalaukset ja paikata halkeaman. Tarjouskilpailun jälkeen
seurakunta valitsi konservoinnin tekijäksi Konservointi Helle Ky:n.
Maalauksen
tekniikka oli kalkkimaalaus secco-menetelmällä
suoraan rapattuun seinään. Alttariseinässä pohja on melko sileä,
muissa pohjan rappuspinta on karkea ja epätasainen. Alttariseinä on
maalattu laseeraamalla useita kerroksia päällekkäin ja värit on
häivytetty alaspäin maalatessa. Mutta tämä ei ollut se
haasteellisin osa projektissa vaan jo rakennusvaiheessa ilmennyt
pitkittäinen halkeama alttariseinässä.
Halkeamaa
on aikaisemmin paikattu kovalla (lakka)kitillä, joka nyt on
halkeillut ja irroittanut mukanaa lisää rappausta. Aluksi
halkeama avattiin mahdollisimman kapeasti ja varovasti käsityönä.
Paikoin
poistettiin myös varsinaisen halkeaman ulkopuolella kalkkilaastin
päällä olevaa vanhaa korjausmassaa. Tämän jälkeen halkeamasta
puhdistettiin irtonainen aines, joissakin kohdin myös pinnaltaan
murtunutta betonia. Esiin tulleet ruosteiset raudat eristettiin ja
betonipohja sekä ympäröivä laasti primeroitiin.
Betonihalkeama
päädyttiin injektoimaan tarkoitukseen sopivalla tiksotrooppisella
injektointihartsilla. Halkeamaan porattiin keskimäärin 20 cm välein
8mm halkaisijaltaan olevia reikiä, joihin työnnettiin sopivan
kokoiset letkut. Letkut ulotettiin 10-15 cm:n syvyyteen
betonihalkeaman sisälle ja ne koepuhallettiin mahdollisten tukosten
varalta. Tämän jälkeen betonihalkeama tukittiin letkujen väliltä
ja ympäriltä alkuperäistä laastia mukailevalla
kalkki-sementtilaastilla. Syvimmät kolot tukittiin
betoninkorjausmassalla.
Injektoinnin jälkeen
letkut poistettiin ja injektointireiät tukittiin tilapäisesti.
Seuraavaksi halkeama täytettiin kerroksittain
kalkki-sementtilaastilla. Viimeinen pinta hierrettiin ympäröivän
pinnan mukaiseksi. Koko halkeaman korjauksen ajan kiinnitettiin
erityistä huomiota oikeanlaisten työkalujen ja työskentelymetodien
käyttöön. Näin menetellen halkeaman ympäristölle aiheutettiin
mahdollisimman vähäinen rasitus/vahingoittuminen.
Ennen
kyseistä injekointia maalauksen pinta puhdistettiin halkeaman
avauksen jälkeen.
Pintaan oli kerääntynyt
pölyä ja nokea. Etenkin nurkkien lähelle kaareutuvassa
seinäpinnassa oli kerääntynyt paksuhko kerros pölyä ja likaa.
Alaosassa maalausta lika oli aiheuttanut maalikerroksen irtoamista
ja maalin tippumista rappauspinnasta. Sivustoilla oli melko paljon
pieniä hiushalkeamia.
Koska kalkkimaalaukset
ovat erittäin herkkiä pintoja, niille käyvät useimmiten
kuivapuhdistusmenetelmät. Näidenkin käytössä pitää olla
erittäin tarkka ja varovainen. Jotkut kuivapuhdistusmenetelmät
voivat kuluttaa pintaa ja tuoda siihen kiiltoa, joka ei ole toivottu
efekti. Erilaisia kuivapuhdistussieniä kokeiltiin, kaupan
ranskanleipää sekä rasvattomia hiivaleipiä, mutta ehdottomasti
parhaiten koealueissa toimi itseleivottu rasvaton vehnäleipä.
Jokaiseen maalaukseen ja väriin kokeiltiin kaikkia eri menetelmiä.
Itseleivottu leipä valittiin sen puhdistusominaisuuksien takia sekä
sen rasvattomuuden vuoksi. Rasvaa leivässä ei saisi olla, koska se
voi jättää pintaan rasvaa, joka vasta myöhemmin tulee näkyväksi.
Leipäpuhdistuksessa on tärkeää poistaa kaikki leivänmurut
maalauksen pinnalta, jotteivät ne aiheuta mahdollisesti
homekasvustoa.
Puhdistusprosessia. |
Vasemmalla puhdistettu pinta. |
Halkeaman
paikkamaalaus aloitettiin maalaamalla kalkkimaalilla korjauskohta
tarkasti reunoihin rajaten. Tämä tehtiin hiertäen maali pienillä
pensseleillä kostutettuun pintaan. Näin vältettiin aiheuttamasta
kosteusrajan syntyminen alkuperäiseen kalkkimaaliin. Kalkkimaalaus
tehtiin kolmeen kertaan jotta korjauskohdan pinnasta saatiin
mahdollisimman samankaltainen alkuperäisen kanssa. Kalkkimaalin
kuivuttua sen päälle maalattiin pohjavärit sekä
yksityiskohdat. Viimeistely tehtiin kuivin pastelliliiduin.
Puhdistuksen
aikana selvitettiin aikaisemman maalausrajauksen kohtaa. Ennen on
näyttänyt, että keskellä enkelien välisellä alueella oleva
maalaus jatkuu alemmaksi. Tämä saattaa johtua aikaisemman
puhdistuksen rajauksesta. Se oli alempana ja näytti kuin keltaiset
ja harmaat säteet olisivat jatkuneet sinisten pilvien alareunaan.
Keskellä vaalea kalkkimaali oli kuitenkin noussut melkein
vaaleanpunaisesta pilvestä lähtevään valonsäteeseen asti. Tällä
hetkellä rajaus on melko selvästi näkyvä, mutta ajan kuluessa
raja hälvenee.
Työskentelymme
aikana kävi ilmi, että seurakunnalla oli messinkisiä kattokruunuja
ja seinävalaisimia, jotka olivat melkein mustuneet. Sähköistetyt
messinkiset seinävalaisimet ja kattokruunut olivat likaisia,
tummuneita ja erittäin pahasti hapettuneita, pinta on osittain
piloille syöpynyt. Vaikka messinki ajan kuluessa hapettuu
luonnostaan, näin voimakas ja epätasainen hapettuminen on
aiheutunut ilmeisesti siitä, että valaisimet on puhdistettu
messingille sopimattomalla emäksisellä aineella. Lisäksi niitä on
käsitelty paljain käsin, jolloin ihon oma rasva ja lika ovat edesauttaneet hapettumista.
Valaisimet
puhdistettiin ensin pölystä ja irtoliasta mikrokuituhuiskulla sekä
tarvittaessa miedolla saippualiuoksella, jossa oli tavallista
astianpesuainetta. Sen jälkeen tehtiin erilaisia
puhdistus/kiillotustestejä. Puhdistusmemetelmäksi testien jälkeen
valittiin kiillotustahna, joka poisti sekä rasvaisen lian että
hapettumat, muttei muuttanut metallin väriä. Valaisimet
puhdistettiin ja kiillotettiin kiillotustahnalla. Käsittely
joudutiin toistamaan useamman kerran, pahiten syöpyneitä kohtia ei
ollut mahdollista saada kiiltäväiksi.Tämän jälkeen kiillotus
viimeisteltiin kiillotusliinalla. Kiillotuksen jälkeen, aiemmasta,
messingille sopimattomalla aineella käsittelystä johtuen,
messingille ominainen hapettuminen käynnistyi huomattavan nopeasti.
Tämän pysäyttämiseksi työn tilaaja päätti, että
lakkaamattomat valaisimet ja kruunut lakataan. Osa seinävalaisimista
on ilmeisesti myöhemmin valmistettu ja alkujaankin lakattu, jolloin
hapettumista ei ole tapahtunut. Nämä valaisimet puhdistettiin
miedolla saippualiuoksella ja kiillotettiin kiillotusliinalla.
Työtilaa ainakin riitti, valaistuksen kanssa oli heikommin. |
Vasemmalla ennen puhdistusta, keskellä puhdistuksen ja kiillotuksen jälkeen, oikealla lakkauksen jälkeen. |
Kattokruunun
kynttiläarmit purettiin osiin. Steariinin jäänteet liuotettiin
keittämällä, jonka jälkeen ne pestiin miedossa
astianpesuaine-ammoniakkiliuoksessa rasvan ja muun lian
poistamiseksi. Uriin ja kaiverruksiin kivettynyttä vanhaa
kiillotusaineen jäämää poistettiin mahdollisuuksien mukaan
mekaanisesti puutikulla, lopuksi alkoholiin kastetulla vanutikulla.
Kaikkea jäämää oli mahdotonta puhdistaa, olisi ollut vaarana
messinkipinnan vaurioituminen. Lopuksi kaikki osat pestiin
kiillotusaineen jäämistä astianpesuaine-ammoniakkiliuoksella ja
huuhdeltiin kuumalla vedellä sekä kiillotettiin kiillotusliinalla.
Kruunu puhdistuksen jälkeen. |
Tällainen
työskentely isolla työmaalla on aina kiinnostavaa. Tapaa uusia
ihmisiä ja ”saa” viedä konservoinnin ilosanomaa
rakennustyömaille. Täytyy kyllä sanoa, että Kuusamon kirkon
työmaalla oli erittäin hyvä työskennellä. Myös kirkon suuri
koko ja korkeus oli oikein piristävää ja kuntoakohottavaa.
Eräs
toinen matkatyö kohde oli hiukan lähempänä ja vaati vain
pidennetyn viikonlopun.
Kipsiveistoksen pinta
oli likainen ja siinä on pieniä kolhuja. Vasemmassa kädessä,
kyynärpään alapuolella oli paha murtuma. Kipsi oli irti
tukiraudoituksesta ja vanhat korjaukset ovat irronneet. Korjaukset
oli tehty vanhan maalikerroksen päälle käyttämällä kipsiin
kastettua kangasta, joka oli nyt siis irronnut alustasta.
Veistoksen pinta
kuivapuhdistettiin pölystä. Sen jälkeen tutkittiin vasemmassa
kädessä oleva vaurio ja päädyttiin poistamaan osa jo melkein
irronneista paloista. Tässä kohdassa oli vanhoja paikkauksia, joiden kunto ei ollut kovin hyvä.
Paikalleen jätettyjen
osittain irronneiden kipsipalojen murtumakohdat avattiin, jotta
niihin saatiin injektoitua kiinnitysainetta.
Tämän jälkeen
veistokseen kiinnitettiin takaisin yksi suurempi irroitettu pala ja
loput vauriokohdat ja saumat täytettiin kipsillä ja muotoiltiin
ympäristöön sopivaksi. Ennen täyttöä ja palojen kiinnitystä
korjauskohtien kipsipinnat eristettiin. Lopuksi uusi pinta
paikkamaalattiin.
Yksi tämän työn hienoja puolia on se, että pääsee moniin paikkoihin käymään. Monesti myös majoitustilat ovat kokemisen arvoisia sekä paikalliset ruokapaikat. Toukokuussa olin Alavudella alttarimaalausta puhdistamassa ja sain asua seurakunnan nuorisotiloissa.
Alttaritaulun telineiden suunnittelu. |
Pintalian poistoa. |
Päivän pumpulitupposaldo. |
Pintalikaa poistettu; kuvan oikealla yläreunassa puhdistettu alue. |
Hauskinta
ehkä oli se, että lauantai-iltana paikallisessa kuppilassa oli Ismo
Alangon keikka. Enpä ole ennen päässyt hänen keikalleen noin
pieneen ja intiimiin tilaan. Ja Ismo bändeineen veti keikan täysillä
välittämättä vähäisestä yleisömäärästä.
Nyt odottavat uudet
projektit ihan työhuoneella. Tässä yksi esimerkki:
Hyvää loppuvuotta kaikille!
Jäämme odottamaan joulukuun kirjoittajaa,
Liisa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti