Lokakuun
bloggaajana esittelen teille tämän kuun ajan työpaikkaani, Kansalliskirjaston
eri kokoelmille tekemiäni konservointitöitä tai muita projekteja sekä
ajatuksiani yleisesti konservointialaan ja säilytykseen liittyen.
Kun aloitin konservaattorina
Mikkelissä lähes 10 vuotta sitten, en olisi voinut kuvitellakkaan, kuinka monien
erilaisten aineistojen ja aiheiden parissa tulisin työskentelmään. Näiden vuosien aikana olen konservoinut arkistodokumentteja, eri aikakausilta olevia kirjoja, grafiikan töitä ja taidetta paperilla, pergamentteja, laatinut aineiston käsittelyohjeistuksia niin kirjaston käyttäjiä varten kuin digioitavan aineiston skannausta suorittaville operaattoreille, pitänyt esitelmiä, kirjoittanut artikkeleja sekä muuttanut kaksi historiallista kirjastokokoelmaa.
Kuten muutkin maamme konservaattorit, olen vuosien ajan saanut olla turvaamassa tämän maan kulttuuriperinnön säilymistä tuleville sukupolville.
Kuten muutkin maamme konservaattorit, olen vuosien ajan saanut olla turvaamassa tämän maan kulttuuriperinnön säilymistä tuleville sukupolville.
Muutama sana Kansalliskirjaston sisältämistä kokoelmista
Kansalliskirjaston ensisijainen
säilytyksen kohde on kansallisen aineiston arkistokokoelma eli
kansalliskokoelma, johon kuuluu Suomessa painettu ja julkaistu aineisto sekä
Suomea koskeva ulkomainen aineisto. Kansalliskokoelma pitää sisällään mm. aikakauslehdet,
arkkiveisut, henkilökirjaset, karttakokoelman, nuottikokoelman, Ruotsinvallan
aikaisen (1488-1809) kirjallisuuden sekä pienpainatteet.
Muita Kansalliskirjaston
kokoelmia sanoma- ja aikakauslehtien sekä
musiikki- ja kansallisen äänitekirjaston
lisäksi ovat humanistinen-, slaavilainen-,
erikois-, käsikirjoitus- ja karttakokoelmat.
Pienpainatteet ja käsikirjoitukset
Suurimpina ja
samalla jatkuvina konservointikohteina ovat kaksi aineistoryhmää: Kansalliskokoelmaan
kuuluvat pienpainatteet sekä käsikirjoituskokoelman aineisto.
Pienpainatteet
ovat yhteisöjen ja organisaatioiden toimintaan sekä tiedottamiseen liittyvät
julkaisut ja ne ovat järjestetty ryhmiin aiheen mukaan esimerkkeinä matkailu,
maatalous tai naisasia. Kokonaisuuksia on muodostettu myös julkaisutyypin
mukaan kuten vuosikertomukset, mainokset ja tuotehinnastot, eripainokset,
leikekokoelmat, exlibrikset sekä julisteet. Aineisto on siis hyvin
monimuotoista. Pienpainatteita meillä konservoivat kaksi konservointiavustajaa.
Käsikirjoituskokoelman,
jonka historia ulottuu Turun akatemian kirjaston kokoelmiin, koostuu
suomalaisen oppi- ja sivistyshistoriaan liittyvien henkilöiden ja yhteisöjen
arkistoista sekä yksittäisistä, eri alojen käsikirjoituksista. Kokoelman
laajuus on n. 3000 hyllymetriä. Kokoelman vanhimmat aineistot ovat papyrukset, keskiaikaiset
pergamenttifragmentit ja itämaiset käsikirjoitukset. Käsikirjoituksia sekä muiden
kokoelmien aineistoa konservoin yhdessä työparini Heini Kylliäisen kanssa.
Kekiaikaisia pergamenttifragmentteja |
Koristeellinen initiaali pergamenttifragmentissa |
Konservointitoimenpiteet paperipohjaiselle aineistolle
Konservointitoimenpiteet paperipohjaiselle
aineistolle, niin teollisesti valmistetulle paperille painettujen pienpainatteiden
kuin usein lumppupaperille musteella käsinkirjoitettujen tai painettujen käsikirjoitusten osalta ovat
paperikonservoinnin perustoimepiteitä.
Kotelollinen konservoimattomia käsinkirjoitettuja kirjeitä vuodelta 1804 |
Aineisto saapuu konservointi-yksikköön
Helsingistä aiheryhmittäin ja alakokoelmittain valmiiksi koteloituna ja se otetaan
työn alle kotelo kerrallaan. Aluksi kotelollinen aineistoa numeroidaan,
pienpainatteet yksiköittäin ja käsikirjoitukset lehdittäin. Tämä kappale- tai
lehtimäärä merkitään dokumentoilomakkeeseen, samoin kuin kohteenkuvaus ja
vauriokartoitus.
Kotelon ja käärepapereiden avaaminen paljastaa kosteusvauriota seuraneen homevaurion haurastuttamat kirjeet |
Homekasvuston poisto vetokaapissa siveltimellä ja HEPA-imurilla |
Seuraavaksi aineisto
kuivapuhdistetaan pintaliasta pehmeällä harjalla ja, mikäli paperin kunto sen
sallii, myös vulkanisoitua luonnonkumisientä käyttäen. Tässä kohtaa poistetaan pienpainatteissa
usein esiintyvät metalliniitit tai muu ylimääräinen ja aineistoa mahdollisesti
vaurioittava materiaali. Jos käsikirjoitukset ovat yhteensidottuja, pyritään
aikaisempi sidonta säilyttämään.
Kosteusvauriota usein seurannut homevaurio poistetaan paperista erillisessä vetokaapissa, jotta homeitiöt eivät pääse leviämään ympäröivään ilmaan.
Kosteusvauriota usein seurannut homevaurio poistetaan paperista erillisessä vetokaapissa, jotta homeitiöt eivät pääse leviämään ympäröivään ilmaan.
Kuivapuhdistuksen jälkeen aineisto
käy läpi mekaanisista ja kemiallisista vaurioistaan riippuen eheyttäviä
konservointitoimenpiteitä.
Paperi saattaa vaatia pesua, jonka
tarkoituksena on esimerkiksi pienpainatteiden teollisesti valmistetun paperin
pH-arvon nostaminen ja paperikuitujen ”elvyyttäminen”. Pesua saattavat vaatia
myös pahoin tahraantunut tai likaantunut paperi.
Rautagallusmusteen pergamentille aiheuttamaa syöpymää |
Käsikirjoitusten suhteen pesua
pyritään välttämään, sillä toimenpide saattaa haalistuttaa merkintäaineena
käytettyjä musteita tai jopa aiheuttaa musteen leviämisen paperille.
Mikäli
musteena on käytetty rautagallusmustetta, tulee pesua välttää, sillä kosteus ja
vesi levittävät helposti rautapartikkelit pitkin paperia haurastuttaen sen.
Pienpainatteiden pesua voi tarvittaessa seurata niin sanottu puskurointi eli
huuhtelu, jolla paperin pH-arvoa nostatetaan. Käsikirjoituksille puskurointia
ei yleensä suoriteta.
Osalle lehdistä, esimerkiksi hyvin
ryppyiselle paperille, vesipesun sijaan riittää pelkkä rentoutus eli paperin
kosteuspitoisuuden nostaminen kosteuskammiossa ja suoristaminen prässäämällä. Pestyn,
rentoutetun tai pelkästään kuivapuhdistetun paperin hauraat alueet tuetaan, repeämät
paikataan ja puuttuvat alueet täydennetään eripaksuisilla japaninpapereilla. Toisin
kuin paperipohjaisten taideteosten konservoinnissa, arkisto- ja
kirjastomateriaalin konservoinnissa paikkauspapereita harvemmin sävytetään
alkuperäisaineistoon sopivaksi.
Paikan kiinnitykseen käytetään yleensä
vehnätärkkelyksestä tai metyyliselluloosasta tai näiden kahden yhdistelmästä
valmistettua liisteriä. Paikkaus saatetaan tehdä myös uudelleenaktivoitavalla
paikkauspaperimenetemällä, jolloin paikkauspaperiin etukäteen kiinnitetty
liisteri aktivoidaan vedellä tai liuottimella tai näiden kahden yhdistelmällä
ja paikka kiinnitetään kohteeseen. Tutustuin tähän tekniikkaan muutama vuosi
sitten rautagallusmusteisten aineistojen paikkausmetodeja tutkiessani ja olen
hyödyntänyt sitä useissa eri konservointikohteissa ja -projekteissa, joissa on
tärkeää kontrolloida liisterin tuomaa kosteuden määrää.
Homevaurioituneet käsikirjoitukset homeenpoiston, pesun ja paikkauksen jälkeen |
Pestyt, kosteutetut sekä paikatut
paperit suoristetaan lopuksi prässäämäällä. Teollisesti valmistettu paperi
suoristetaan pahvien välissä hydrauliikkaprässiä käyttäen, lumppupaperille
käytetään hieman hellempää prässäystä huopien, imupaperin ja puulautojen
välissä, joko painojen alla tai käsiprässissä.
Konservoidut käsikirjoitukset uusissa suojakuorissaan |
Viimeistelytoimenpiteinä yleensä
kaikki alkuperäisesti niiteillä yhteenkiinnitetyt pienpainatteet ommellaan yhteen.
Lopuksi yksiköt ja lehdet laitetaan takaisin numerojärjestykseen. Ne saavat
uudet, neutraalista paperista valmistetut suojakuoret ja vanhat kotelot
korvataan uusilla, arkistokelpoisilla koteloilla. Dokumentointilomakkeeseen
merkitään suoritetut toimenpiteet.
Näiden suorittamiemme paperikonservointitoimenpiteiden
toimesta ainakin osa Kansalliskirjaston paperipohjaisten aineistojen sisältämästä
informaatiosta säilyy tuleville sukupolville.
Marleena Vihakara
Digitointi- ja konservointikeskus, Mikkeli
Kansalliskirjasto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti