Yksityisyrittäjänä toimivan konservaattorin työt (ja tulot)
riippuvat asiakkaista. Minun konservaattorin arkeeni kuuluvat konservoinnin
lisäksi näyttelyntarkastukset, kuntokartoitukset ja kustannusarviot. Useimmissa
museoissa näyttelytoiminta perustuu nykyään vaihtuvien näyttelyiden pohjalle.
Taidemuseoissa näyttelyt voivat vaihtua useita kertoja vuodessa. Vaihtuvat
näyttelyt on usein koottu jonkun aiheen ympärille, joten näyttelyihin lainataan
taideteoksia myös museon ulkopuolelta. Näyttelyrutiineihin kuuluu teosten
lähtö- ja tulotarkastukset. Lainatut teokset tarkastetaan huolellisesti sekä
silloin kun ne tuodaan museoon että näyttelyn jälkeen. Teos on näyttelyn
järjestäjän vastuulla lainan aikana, joten jos teokseen tulee vaikkapa naarmu
tai kolhu näyttelyn aikana, näyttelyn järjestäjä on velvollinen korvaamaan
vaurion konservoinnista aiheutuneet kulut.
Teen aina kustannusarvion teoksesta ennen konservointia.
Näin asiakkaalle ei tule ikäviä yllätyksiä vaan hän voi etukäteen päättää konservoidaanko
teos vai ei. Yleensä asiakas tuo taideteoksen näytille, mutta jos teos on suuri
tai asiakas haluaa kilpailuttaa konservoinnin, menen asiakkaan luo. Viime
viikolla minulta pyydettiin kustannusarvio erään varastossa vaurioituneen
teoksen konservoinnista. Ei muuten ole ihan tavallista, että taideteos
vaurioituu varastoituna. Tässä tapauksessa vika ei ollut varastoijan vaan
viereisen rakennustyömaan, jonka ansiosta varastoon pääsi tippumaan vettä.
Pahaksi onneksi vuotokohdan alla oli taulu. Vielä harmillisempaa oli, että taulussa
oli kiiltokullattu kehys, joka oli osa taideteosta. Kiiltokultaus ei siedä
oikeastaan ollenkaan vettä, joten katosta tippunut vesi oli liuottanut
kiiltokultauksen mukanaan. Kultauksen pohjustus oli pahimmissa paikoissa
noussut korkeille harjanteille. Likainen vesi oli aiheuttanut maalaukseen likaraitoja.
Konservaattorin olennaisin tehtävä on saada teos säilymään
joten konservointitoimenpiteet ovat olennaisimpia. Tässä tapauksessa lian
puhdistaminen maalauksesta ja kultauksesta ja kupruilevan ja irvistelevän
pohjustuksen kiinnittäminen ovat säilyttäviä toimenpiteitä. Restaurointia olisi
puolestaan vaurion uudelleen kultaaminen. Kultauksen restauroiminen on aina
vaativaa puuhaa. Restaurointia on lähes mahdotonta saada täysin
samannäköiseksi, koska boluksen (kullan pohjustus) ja kultalehtien väri
vaihtelee. Myös kiilto on vaikea saada täsmälleen samanlaiseksi kuin
alkuperäinen. Restauroinnin määrästä voidaan neuvotella asiakkaan kanssa. Tämän teoksen restauroinnista ei ole vielä
tehty lopullista päätöstä.
Nina Jolkkonen-Porander
Nina Jolkkonen-Porander
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti