Onnellista uutta vuotta hyvät konservaattorit ja kaikki
lukijat!
Pohjoismaisen konservaattoriliiton Suomen osasto ry juhlii
tänä vuonna 50-vuotista olemassaoloaan. Sen kunniaksi olemme päättäneet pitää
blogia, jossa konservaattorit kertovat työstään. Uutena puheenjohtajana minulla
on ilo aloittaa bloggaus. Tervetuloa!
MONA LISA JA TAISTELEVAT METSOT
Perustin oman konservointiyrityksen reilut seitsemän vuotta
sitten. Kaikista maailman taideteoksista ensimmäinen asiakkaani toi
konservoitavakseni Mona Lisa –kopion. Ensin tämä tuntui suorastaan vitsiltä,
onhan Leonardo da Vincin maalaama alkuperäinen Mona Lisa ehkä maailman
kuuluisin taulu. Ajattelin hiljaa mielessäni, että seuraava taulu on varmaan
sitten Taistelevat Metsot. Tarkemmin ajatellen tuo rahallisesti arvoton kopio
oli mainio alku yksityisyrittäjän uralleni. Siinä kiteytyi taiteen olemus ja
konservoinnin eettiset periaatteet.
Taiteen tehtävä on koskettaa ihmisen sisintä, herättää
ajatuksia ja tunteita. Ehkäpä alkuperäinen Mona Lisa oli herättänyt ihastusta
tai muita tunteita kopion maalaajassa. Ehkä hän oli tutkinut Leonardo da Vincin
tekniikkaa ja todennut sen niin taiturimaiseksi, että halusi oppia itsekin
jotain maalausta kopioimalla. Yhdentekevä Mona Lisa ei kopion tekijälle ollut,
koska hän halusi sen itsekin ikuistaa. Kopion maalaajan kuoltua taulu siirtyi
hänen sukulaispojalleen. Maalaus oli konkreettinen muisto rakkaasta
sukulaistädistä ja siksi sillä oli suuri tunnearvo. Usein konservaattorit
kuulevat kommentin: ”Ei tätä kannata konservoida, koska tämä ei ole arvokas.”
Tuo ensimmäinen asiakkaani ymmärsi, että taiteella on muutakin kuin rahallista
arvoa. Hän halusi vaurioituneen teoksen säilyvän, joten hän otti yhteyttä
ammattitaitoiseen konservaattoriin kustannuksista piittaamatta.
Tunnearvon lisäksi teoksilla voi olla historiallista ja
kulttuurihistoriallista arvoa. Taideteos voi olla historiallinen dokumentti
sekä aiheensa, tekniikkansa että materiaaliensa puolesta. Maalauksen
kääntöpuoli voi olla konservaattorille ja taidehistorian tutkijalle yhtä
mielenkiintoinen kuin kuvapuoli. Taideteoksen rahallinen arvo puolestaan
riippuu myyjästä ja ostajasta kaupantekohetkellä, joskus tosin myös
vakuutusyhtiöstä.
Konservoin Mona Lisa –kopion samalla pieteetillä ja yhtä
huolellisesti kuin kaikki ne aidot Edelfeltit, Haloset, von Wrightit, alttaritaulut,
ikonit sun muut, jotka olin konservoinut aikaisemmissa työpaikoissani Valamon
konservointilaitoksella, Tampereen taidemuseossa ja yksityisessä konservointiyrityksessä.
Konservaattori ei mieti teoksen rahallista arvoa eikä sitä myöskään määrittele.
Konservaattorit noudattavat yhdessä kansainvälisesti sovittuja eettisiä
periaatteita, joiden mukaan esimerkiksi teokset aina dokumentoidaan ja
valokuvataan ennen konservointia. Kohteeseen lisätyt materiaalit pitäisi aina
olla vuosienkin päästä poistettavissa ja lisäykset pitää erottaa alkuperäisestä.
No, toiko seuraava asiakkaani konservoitavaksi Taistelevat Metsot, tuon suomalaisten ikioman
monalisan? Seuraava taulu oli kyllä metso-aiheinen, mutta ei mukaillut von Wrightiä. Taistelevat metsot tuli sitten parin vuoden kuluttua...
Hyvää uutta vuotta toivottaa,
Nina Jolkkonen-Porander
PKL Suomen osaston pj
FM, teol.kand, taidekonservaattori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti